Consument wordt steeds gevoeliger voor Greenwashing

De wedren naar Green business verloopt niet van een leien dakje, blijkt uit tal van onderzoeken. Daaruit blijkt dat nogal wat producenten niet volledig eerlijk en transparant zijn over hun milieubeleid. Wanneer het zo ver gaat dat de consument misleid of zelfs voorgelogen wordt over de ecologische impact van producten of diensten, noemen we dit greenwashing.

De recente dieselschandalen in de autowereld toonden aan hoe gevoelig pers en consument zijn voor verkeerde of misleidende milieubeloften door de industrie. We doken bij Covera recent nog eens in een Amerikaans onderzoek van het consultancybedrijf CONE. Daaruit bleek dat 75% van de Amerikaanse consumenten een product niet meer zal kopen als ze het idee hebben dat de ‘groene’ claims van de producent onterecht of overdreven zijn. 37% van de consumenten stelt zelfs alle producten van een producent te weren die zich schuldig maakt aan greenwashing.

De verpakkingsketen transparant en duurzaam maken is dan ook een belangrijk thema binnen de verpakkingsbranche. Tijdens de komende Empack2018 in Utrecht organiseren Easyfairs en PEFC een conferentie met de titel Green washing of Green business? In een volgend nieuwsartikel brengen we verslag uit van de conferentie.

Share this post